FAQ

Algemene vragen

Wat is ABCafé?

ABCafé Breda, onderdeel van Stichting ABCafé, is een organisatie die activiteiten organiseert voor mensen met een normale tot hoge begaafdheid met een vorm van autisme. De vrijwilligers hebben zelf ook een vorm van autisme.

Wat betekent ABCafé voor mij?

Mocht je besluiten om naar een activiteit van ABCafé te komen zul je thuiskomen op een fijne plek. Daarnaast zul je zien dat je sociale kring uitgebreid wordt. Tevens zal je, althans dat hopen wij toch, plezier beleven tijdens de inloopavonden en/of uitstapjes zelf.

Zijn jullie hulpverleners?

Nee, wij zijn geen hulpverleners. Voor hulpverlening verwijzen wij graag door naar Zorg voor elkaar Breda.

Kan ik mij inschrijven voor jullie nieuwsbrief?

Dat kan zeker! Klik in de menubalk op nieuwsbrief. Een nieuw venster zal openen waar je je kan inschrijven.

Wie zijn de vrijwilligers?

Op dit moment zijn Jorian, Patrick, Evelien, Anneke en Nienke zijn de vrijwilligers van ABCafé.

Ik wil ook vrijwilliger worden, waar kan ik mij opgeven?

Op dit moment heeft ABCafé genoeg vrijwilligers, maar je kan altijd vrij solliciteren door contact met ons op te nemen via ons contactformulier.

Kan ik doneren?

Bedankt dat je wilt doneren! Neem hiervoor contact met ons op via ons contactformulier.

Ik heb een idee!

Graag horen we jouw idee. Klik hier om naar ons contactformulier te gaan.

Ik heb een klacht.

Wij vinden dit jammer om te horen. Graag zouden wij jouw klacht willen oplossen. Neem hiervoor contact met ons op via ons contactformulier.

Vragen over inloopavonden

Inloopavonden

Wanneer worden de inloopavonden gehouden?

De inloopavonden worden gehouden op de volgende dagen:

  • Iedere 2e woensdag van de maand.
  • Iedere laatste dinsdag van de maand, in de maanden januari, maart, mei, juli, september en november.
  • Iedere laatste donderdag van de maand, in de maanden februari, april, juni, augustus, oktober en december.

De inloopavonden zijn van 19:00 tot 22:00 uur. Wanneer er een aanvullende activiteit is, zullen wij hier meestal rond 19:30 mee beginnen.

Waar worden de inloopavonden gehouden?

Woensdag en donderdag worden de  inloopavonden gehouden bij Tientjes Breda te Kloosterlaan 14 in Breda.

Dinsdag wordt de inloopavond gehouden bij Eetcafé Publieke Werken te St. Annastraat 12 in Breda.

Ben ik verplicht om mee te doen met een activiteit?

Nee, je bent niet verplicht mee te doen met een activiteit.

Kan ik iets winnen met een activiteit?

Soms is het mogelijk om iets te winnen. Wij zullen dit dan aangeven.

Is de inloopavond prikkelarm?

Op woensdag en donderdag ontvangen wij je in een ruimte die geheel tot onze beschikking is. Er komen niet, zoals in een café, nog andere bezoekers. Daarnaast kunnen wij de zaal in twee delen: in een grote zaal en in een barzaal. In de grote zaal zullen wij de activiteiten organiseren en in de barzaal is het mogelijk om spelletjes te spelen, te kletsen of een drankje te bestellen.

Op dinsdag ontvangen wij je ook in een ruimte die geheel tot onze beschikking is, maar het halen van een drankje zal in het café worden gedaan. Het is mogelijk dat je hier andere bezoekers (zonder autisme) van het café tegenkomt.

Kosten en betalen

Zijn er entreekosten?

Nee, wij vragen geen entreekosten.

Kan ik pinnen?

Ja, dit is mogelijk.

Andere vragen

Mag ik mijn begeleiding meenemen en hoe vaak mag dit?

Uiteraard mag je je begeleiding meenemen. Doordat de inloopavonden een vrije inloopt kent is het niet nodig om dit door te geven. Hoe vaak je je begeleiding wilt meenemen mag je zelf beslissen.

Vragen over uitstapjes

Uitstapjes

Wanneer worden de uitstapjes gehouden?

De uitstapjes zijn iedere laatste zaterdag van de maand in de maanden januari, maart, mei, juli, september en november.
Om organisatorische redenen is het mogelijk dat wij soms uitwijken naar een zondag of naar een andere week in de maand.

Waar worden de uitstapjes gehouden?

Dit is iedere keer op een andere locatie. Wanneer het mogelijk is om voor een uitstapje in te schrijven zullen wij bekend maken wat de exacte locatie is.

Wat voor uitstapjes organiseren jullie?

Wij organiseren diverse uitstapjes. Denk aan bowlen en escape room, maar ook een bezoek aan het kasteel van Breda of een wandeling kan op onze agenda staan.

Waarom is het verplicht om aan te melden voor een uitstapje?

Bij veel uitstapjes moeten wij doorgeven hoeveel mensen er komen. Ook moeten wij voorbereidingen treffen voor het aantal mensen dat komt, denk bijvoorbeeld aan het kopen van toegangskaartjes of het kopen van spulletjes.

Kosten en betalen

Moet ik betalen voor een uitstapje?

Ja, de uitstapjes kosten geld. Hoeveel dit is verschilt per uitstapje. Belangrijk om te weten is dat ABCafé niet verdient aan de uitstapjes, jouw bijdrage wordt volledig besteed aan het uitstapje zelf.

Hoe weet ik of mijn inschrijving goed is binnengekomen?

Wanneer je de betaling van het uitstapje vóór de uiterste gemelde datum hebt voldaan, krijg je van ons een bevestiging. Heb je dit nog niet gedaan, dan krijg je van ons een herinnering.

Hoe kan ik betalen?

Tijdens het inschrijven lees je hoe je kan betalen.

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

Dan moeten wij helaas jouw inschrijving annuleren.

Andere vragen

Mag ik mijn begeleider meenemen?

Voor uitstapjes is het meenemen van begeleiders niet toegestaan.

Staat jouw vraag hier niet bij?
Neem dan contact met ons op via ons breda@abcafe.nl.